Vuoden lapsuusteko -palkinto koreografi Virva Talosen ja työryhmän teokselle PLAY ja Aida A:lle

15.5.2024

Vuoden lapsuusteko-palkinnon jako

Lapsuudentutkimuksen seura jakaa kahden vuoden välein vuoden lapsuusteko tunnustuspalkinnon. Vuonna 20204 tunnustuksen saajat ovat koreografi Virva Talosen ja työryhmän teos PLAY ja Aida A.

Lapsuudentutkimuksen seura jakaa kahden vuoden välein vuoden lapsuusteko tunnustuspalkinnon (https://lapsuudentutkimuksenseura.yhdistysavain.fi/toiminta/vuoden-lapsuusteko/). Vuonna 20204 tunnustuksen saajat ovat koreografi Virva Talosen ja työryhmän teos PLAY ja Aida A. Palkinnon saajat valitsi vuoden 2024 palkintolautakunta: Elina Weckström (SOS-Lapsikylä), Jaakko Hilppö (Helsingin yliopisto), Sari-Anne Paaso (Pesäpuu ry), Maiju Paananen (Tampereen yliopisto), Mari Vuorisalo (Jyväskylän yliopisto) ja Terhi Tuukkanen (lapsiasiavaltuutetun toimisto).

Koreografi Virva Talosen ja työryhmän teos PLAY sopii hyvin Lapsuudentutkimuksen päivien teemaan Childhood and Communities. PLAY teoksena tuo lasten maailmaa, lasten asiaa ja lasten näkökulmaa suuren yleisön tietoisuuteen poikkeuksellisella ja harvinaisella tavalla. PLAY ottaa vakavasti lapset tiedon tuottajina ja taiteellisen luomisen asiantuntijoina. Tanssitaiteen avulla PLAY luo myös uudenlaisia mahdollisuuksia kuulla lapsia ja luoda vuoropuhelua lasten ja aikuisten välille tavoilla, jotka ylittävät perinteisemmät lasten kuulemisen menetelmät. Tanssi antaa uutta tapaa ”puhua” leikistä ilman perinteisiä käsitteitä ja kielellisiä ilmaisuita. Palkintolautakunta haluaa myös luottaa taiteen kykyyn muuttaa maailmaa. Toivommekin, että tunnustus innostaa työryhmää tekemään jatkossakin lapsuuteen liittyviä oivaltavia ja lapsuutta tuoreella ja mielenkiintoisella tavalla valottavia teoksia yhdessä lasten kanssa.

”Huomasimme pian, että aikuisten valta on aivan erilaista kuin lapsilla. Lasten valta on pulppuilevaa, impulsiivista ja johonkin asiaan tai haluun täysillä uppoutuvaa. Jotta lapsen tapa käyttää valtaa voi nousta näkyviin, aikuisen pitää olla hiljaa, syventyä lapsen logiikkaan ja ikään kuin riisua valtaa pois itseltään”, Talonen selittää.” (HS, 21.11.2023)

Aida A. on 11-vuotias aktivisti. Hänen toimintansa tarttuu ajankohtaiseen teemaan ja muuttaa ymmärrystä lapsista ja lapsuudesta. Aida A. on ajanut neurovähemmistöjen asiaa jo kolmen vuoden ajan. Aktivismillaan Aida A valottaa tuoreella ja kiinnostavalla tavalla käsitystä lapsista aktiivisina toimijoina, jotka haluavat ja voivat vaikuttaa paitsi oman elämänsä asioihin, myös muiden lasten ja nuorten yhdenvertaisuuden edistämiseen. Aida A haastaa ajattelemaan uudella tavalla yhteiskunnan käytäntöjä, jotta myös neurovähemmistöön kuuluvat lapset voisivat kuulua joukkoon ja voida hyvin.  Hän haastaa näkemään neuropoikkeavat aivot vahvuutena, hyväksymään eri neurotyypit yhtä arvokkaina ja kohtelemaan kaikkia yhdenvertaisesti. Aida A on perustanut Nuoret Aktivistit -ryhmän Autismiyhdistys PAUT ry:n osaksi kolme vuotta sitten. Ryhmän kautta nuoret vaikuttavat maailmaan puhumalla, mielenosoituksilla ja monella muulla tavalla.

”Tiedän etten ole viallinen, minun aivoni toimivat vain eri tavalla kuin monilla muilla” – Aida A.